• سه شنبه ٢١ شهريور ١٤٠٢-١٣:٥١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٤٩٤
سید احمد علوی تذکر داد:9-176

عدم اطلاع شورای شهر از مصادره و تخلیه فرهنگسرای سرو/ کوتاهی در احیای چشمه علی

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: عجیب است که فرهنگ سرای سرو توسط بانک صادرات مصادره شده و سازمان فرهنگی و هنری مجموعه را کلاً تخلیه کرده اما به شورای اسلامی شهر تهران اطلاع داده نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در صد و هفتاد و ششمین نشست علنی شورا با اشاره به راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی، از مسئولان و متولیان خواست که چشمانشان را به اتفاق بزرگ اربعین که به خوبی رقم خورد، باز نگه دارند.
وی با ذکر این نکته که حتماً راهپیمایی ۲۲ میلیونی اربعین دارای نقایصی هم بوده است؛ گفت: بزرگی و عظمت راهپیمایی ۲۲ میلیونی اربعین در جهان اسلام و تشییع به گونه ای است که همه بر شکوه این حرکت بزرگ اذعان دارند؛ لکن حیف از آن قلم هایی که می توانست این عظمت را منتقل کند اما به سمت دیگری رفت.
سید احمد علوی به مصادره و تخلیه شدن فرهنگ سرای سرو در مترو ساعی اشاره و تصریح کرد که این خبر را از طریق رسانه ها مطلع شده است.
رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه فرهنگ سرای سرو در مترو ساعی که از قدیمی ترین اماکن فرهنگی شهر محسوب می شود، گفت: عجیب است که فرهنگ سرای سرو توسط بانک صادرات مصادره شده و سازمان فرهنگی و هنری مجموعه را کلاً تخلیه کرده اما شورای اسلامی شهر تهران اصلاٌ در جریان قرار نگرفت و مطلع نشده است.
وی با تأکید بر اینکه برای مجموعه هایی همچون فرهنگسرای سرو سالها زحمت کشیده شده‌است از مدیریت شهری خواست برای حل و فصل چنین مسائلی، حداقل از ظرفیت رایزنی شورای اسلامی شهر تهران استفاده کند تا این مجموعه‌ها حفظ شوند.
وی در ادامه تذکر خود در صحن علنی شورا به وضعیت چشمه علی اشاره و گزارشی را در خصوص آخرین وضعیت آن ارائه کرد.
علوی گفت: چشمه علی با نام باستانی سورین و سورنا یکی از مناطق تاریخی شهر ری در کنار تپه ۸ هزار ساله است که این منطقه با وجود چشمه های زیر زمینی سر منشا تشکیل تمدن و حیات شهر ری بوده است و تپه های آن هم از نخستین سکونت گاه های مردم این سرزمین کهن است. این چشمه تاریخی در همسایگی مرقد ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان قرار گرفته و از قدیمی ترین مواریث تاریخی ایران است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: متأسفانه این میراث تاریخی مدت های زیادی است که در انتظار تعیین حریم است و اکنون چشمه علی خشک شده و تعرض‌هایی به بهانه تفریح و آب تنی به آن و مخدوش کردن کتیبه قاجاری و حفر تونل مترو در چند قدمی آن از آسیب هایی است که در ۲۰ سال گذشته به آن وارد شده است.
وی به نگاه کارشناسان و مدیران شهری وقت در جریان در ساخت خط ۶ مترو و قطع شریان های آبی چشمه علی اشاره و خاطرنشان کرد: آن زمان دستگاه های ذی‌ربط تأکید داشتند که در صورت شروع عملیات خط ۶ مترو برای بحث آب چشمه علی نیز تدابیری بیاندیشند اما با گذشت چندین سال از پیگیری های اعضای شورای شهر در دوره های مختلف و همچنین پیگیری های فعالان و دوست داران تاریخی و هویت شهر ری برای احیای آن متاسفانه هیچ اقدام مؤثری صورت نگرفته است. 
سیداحمد علوی گفت: اگر از مجموعه چشمه علی بازدید کنید؛ در می یابید که فقط اسمش چشمه است و دیگر آبی باقی نمانده است. بنابراین مدیریت شهری تدابیری بیندیشد. چون ما زمانی که مترو را به آنجا منتقل می‌کردیم؛ قول دادیم شریان های آبی و قنات هایی را که به آنجا متصل می کنند؛ حل کنیم.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: